3

Cesty v Záturčí sú pomerne rozdelené medzi sídlisko a staré Záturčie. Väčšina investícií v Záturčí ide do sídliska. Dane však platia aj obyvatelia pôvodného Záturčia a preto je potrebné im venovať rovnakú pozornosť. Výstavba Nového Martina situáciu nijak nezlepšila. Do dnešného dňa neexistuje poriadne spojenie sídliska a Záturčianskej ulice s Novým Martinom a starým Záturčím.

 

Práve z tohto dôvodu by prvým úsekom, ktorý by mal byť cestne vyriešený je práve dobré spojenie sídliska Záturčie s Novým Martinom. Ide hlavne o dostupnosť služieb, ktoré sú v Záturčí a to je hlavne škôlka a škola.

 

Toto spojenie by malo byť vyriešené aj chodníkom, nakoľko je to dobrá a tichá lokalita na prechádzky s kočíkmi či so psami. Toto spojenie by scelilo Záturčie a pomohlo by pri znižovaní bariér medzi starým Záturčím a sídliskom.

 

Záturčie však potrebuje vyriešiť aj toľko krát spomínané retardéry na hlavnej ulici cez sídlisko (Aurela Stodolu) a potom pri kultúrnom dome na Záturčianskej ulici. Nakoľko retardéry sú aké sú, tak neplnia svoj účel. Hlavne tie na ulici Aurela Stodolu. A práve táto časť je časťou, kde sa najviac pohybujú deti, keďže sú tu 2 prechody do školy.

 

Navrhnem urobiť piltoný projekt elektronických retardérov práve v Záturčí. Sú to retardéry, ktoré slušných vodičov neobmedzia a tých, ktorý významne prekračujú rýchlosť aj významne obmedzia. Čím rýchlejšie vodič cez sídlisko pôjde, tým vyššie sa retardér vysunie. Rovnako je možné ich načasovať napríklad na ranné hodiny na vyššiu polohu vzhľadiom na prechádzanie detí do školy. Alternatívou k tomuto riešeniu môžu byť inteligentné semafóry, ktoré „skočia“ na červenú v prípade prekročenia rýchlosti na úseku pred nimi.

 

Obe tieto riešenia by začali plniť funkciu retardérov a hlavne by neobmedzovali v jazde slušných vodičov.

Elektronické retardéry - výmena prejazdných retardérov za moderné - pilotný projekt v Martine.
Záturčie pre všetkých - vyriešenie cestného aj pešieho prepojenia sídliska Záturčie a Nového Martina.