1

Notorický problém Záturčia a vlastne celého Martina. V Záturčí je však problém najintenzívnejší vzhľadom na hustotu panelákovej zástavby na sídlisku. Plátame tento problém kúskami parkovísk na každej zelenej ploche, ktorú nájdeme. O tom, že je tento problém tak intenzívny svedčí fakt, že platené parkovacie miesto už nie je možné zabezpečiť, nakoľko sú všatky vypredané.

 

Roky rokúce sa o tomto probléme vie aj na meste a je len škodou, že neboli odsúhlasené zdroje na výstavbu parkovacieho domu v Záturčí v sume 1 600 000 EUR a namiesto toho sa robili rôzne pre ľudí nedôležité investície ako asfalt v areáli SIM v Priekope, premietačka do amfika, stúdiu podchodu, či plavárne, či námestia SNP, atď. Pravdou je, že sa schválila investícia na parkovisko, ktoré sa teraz buduje pri hromadných garážach v Záturčí, no neviem, či 47 parkovacích miest nejako zásadne rieši problém s parkovaním v Záturčí. No, ale do volieb treba rýchlo niečo postaviť.

 

Veľkou škodou je, že práve uvedená plocha pri hromadných garážach neposlúžila napríklad na 2 podlažné parkovisko. Bola by na to ako stvorená. Rovnako je veľkou škodou, že všetky parkoviská, ktoré robíme idú hlavne na úkor zelene. Neexistuje komplexná štúdia statickej dopravy a dlhodobé riešenie problému s parkovaním. Všetko je to také ad hoc plátanie a väčšinou stavané pred voľbami.

 

Problém parkovania už presiahol hranice sídliska. Záturčania, ktorí sú zo starého Záturčia (hlavne Záturčianska ulica), už roky vidia zvyšujúci sa počet áut, ktoré im parkujú na chodníkoch pred domom. Tento stav je neudržateľný a absolútnou prioritou Záturčia je tento problém začať riešiť. Aj za cenu vyšších investícií.

 

Práve preto, že nám mizne zeleň na úkor betónu, hľadal som riešenie, ktoré by bolo vhodné do našej mestskej časti. A našiel som ho v dvoch možnostiach. Už vyššie spomínaný parkovací dom, ktorý by znamenal pre tých, ktorí by si tam zakúpili alebo prenajali miesto vyšší komfort parkovania. V zime bez odhrabávania snehu, vystupovanie do sucha, nižšie náklady na čistenie auta, vyššia bezpečnosť „za rampou“.

 

Takýto parkovací dom by nemal byť ďaleko, nakoľko sme si zvykli na to, že parkujeme v blízkosti našich domovov. Investičné náklady na takýto parkovací dom. Toto riešenie si však vyžaduje vyššie finančné prostriedky, no vzhľadom na to, že sme sídliskom s najväčším problémom v oblasti parkovania je logickou voľbou práve Záturčie na výstavbu tohto parkovacieho domu.

 

Druhým riešením, ktoré je možné realizovať s cieľom kombinácie zelene a parkovania sú tzv. polopodzemné parkoviská. Napríklad vo Švajčiarsku sú to bežné riešenia. Takéto riešenie som si prešiel aj s architektom a pilotne sme ho umiestnili na plochu medzi „L-kami“ na Makovického ulici. Tieto plochy tridsať rokov nikto nerieši. Nikto už cez ne ani poriadne nechodí, ihriská a preliezky v nich sú už len ruinami a dreviny prerástli mieru tolerancie obyvateľov. Nižšie nájdete zopár obrázkov a možností riešenia.

(Obrázky sú z 2 rôznych riešení a sú len osobnou vizualizáciou)

Polopodzemné parkoviská majú rovnaké výhody ako parkovacie domy, ale omnoho nižšie investičné náklady. Výhodou je, že ich strechy ostávajú zelené a môžu plniť funkciu oddychovej plochy. Druhou výhodou je, že práve zelené strechy sú dnes preferovanou dotačnou politikou EU a preto by sme vedeli na tieto riešenia získať aj významné zdroje z EU fondov resp. Ministerstva.

 

Riešení na parkovanie je mnoho. Ponúkol som dve a viem, že existujú aj ďalšie, len na to by sme potrebovali vôľu mesta riešiť problém statickej dopravy v Záturčí. Jej vyriešenie by pomohlo rovnako sídlisku a rovnako obyvateľom v starom Záturčí.

Polopodzemné parkoviská - výstavba polopodzemných parkovísk ako kombinácia účelu a zelene.

Parkovací dom – vybudovanie vysokokapacitného parkovacieho domu