Stovky samospráv na Slovensku sú bez rozpočtu a v rozpočtovom provizóriu. Je to nespochybniteľný fakt. Ťažko však budete hľadať samosprávu, ktorá rozpočet pripravila, zverejnila, nechala prerokovať všetkým komisiám, zaradila ho do programu zastupiteľstva a následne ho bez jediného slova a dôvodu stiahla.
Rozpočet boli poslanci pripravení schváliť 22.12.2022, ale primátor Ján Danko sa ho rozhodol stiahnuť. „Želám Vám príjemné prežitie Vianočných sviatkov.“, zaznelo.
Ako som uviedol vyššie, všetky komisie rozpočet prerokovali a pri neexistencii Mestskej rady, ktorú primátor odmietol vymenovať už predtým, sa všetky požiadavky dlhé hodiny zapracovávali na Ekonomickej komisii. A na to všetko bolo len pár dní. Pekne poporiadku.
15.12.2022 bolo zastupiteľstvo, ktoré pozmenilo príjmovú časť, keďže rozpočet rátal so zvýšením sadzieb daní z nehnuteľností, ktoré navrhlo vedenie mesta. Hneď na druhý deň, v piatok 16.12.2022, zasadla Ekonomická komisia a prerokovávala rozpočet do neskorých nočných hodín. Zaviezli sme pracovníkov úradu domov vzhľadom na pokročilý čas, a logicky sme nenútili zapisovateľov cez víkend robiť zápisnicu. Robila sa v Pondelok.
Ekonomická komisia urobila desiatky zmien. Zapracovala všetky pripomienky všetkých komisií. Keďže vo voľbách došlo k zásadnej obmene poslaneckého zboru na žiadosť voličov a komisie zasadali prvý krát, mnohí nepoznali ešte procesné veci. Preto som si cez víkend a v Pondelok ešte prešiel so šéfmi komisií veci, kde som videl, že pozabudli dať stanoviská s požiadavkami. Obvolal a zakomponoval som bežné veci ako napríklad Envirovýchovu, dotácie v školstve, športe a sociále.
Vznikol, trúfam si povedať, veľmi dobrý rozpočet. Nie rozhadzovačný, ale šetriaci. Rozpočet v prebytku 1 201 000 EUR. Rozpočet, ktorý garantoval, že čierna diera menom Turiec a.s. nebude už ďalej čiernou dierou a financie, ktoré zaplatia Martinčania na parkovaní skončia pod kontrolou mesta. Rozpočet, ktorý umožňoval riešiť prípadné problémy s financovaním jednotlivých oblastí tak, že by sme siahli do prebytku. Rozpočet, ktorý si nerozobrali poslanci na svoje „priority“ napísané na povestnej pokrčenej áštvorečke, ktorú niekto vytiahol z buksičky priamo na zastupiteľstve. Rozpočet, ktorý umožňoval v prípade príležitosti na čerpanie mimorozpočtových zdrojov siahnuť do prebytku. Rozpočet, ktorý pripravuje mesto Martin na pokles pod 50 000 obyvateľov v roku 2026. Rozpočet, ktorý ráta s tým, že mesto už nebude tolerovať to, že 20% rozpočtu z DPFO (Daň z príjmov fyzických osôb) pôjde jedinej spoločnosti, ale mnohé komunálne služby si začne robiť samo. Dobrý rozpočet, ktorý úradníkom na meste rozväzoval ruky.
Bola jedna vec, s ktorou som nebol osobne príliš stotožnený. Návrh rozpočtu pre Správu športových zariadení bol ponížený pôvodne o 200 000 EUR vzhľadom na fakty k preplácaniu viacnákladov na energiách zo strany štátu, ktoré neboli zohľadnené. Na základe iniciatívy člena športovej komisie, ktorý sa neskôr stal viceprimátorom, sme túto sumu zvýšili na 300 000 EUR. Aj preto sme si už na januárovú komisiu šéfa SŠZMT zavolali a po diskusii sme vedeli, že pôvodný návrh bol znesiteľný. Upravený členom športovej komisie už nie. Toto uznávam, bola chyba a mali sme trvať na známych faktoch.
Ale späť k procesu. Zápisnica bola de facto hotová neskôr poobede v Pondelok 19.12.2022. Vzhľadom na skúsenosti som sa rozhodol preveriť aj to, že či zmena rozpočtu ako je v zápisnici Ekonomickej komisie, je vhodná na to, aby mohla byť schválená na zastupiteľstve, keďže išlo o vôľu všetkých komisií. Bohužiaľ nebola. Tak som pripravil riadny deväťstranový materiál k stanovisku komisie a ten odišiel v Stredu poslancom do mailov. Vzhľadom na to, že k rozpočtu neprebehla zo strany vedenia mesta jediná diskusia to bol jediný komplexný dokument. A toto sa nestalo nikdy predtým. Nájdete ho tu. Rovnako prikladám aj spomínané uznesenie.
Tu si treba uvedomiť jednu vec. Prijatie rozpočtu je jednou z najdôležitejších úloh poslancov. Vedenie mesta a primátor svoju úlohu smerom k rozpočtu splnili tým, že ho zverejnili 6.12.2022. Ďalší osud rozpočtu je už výsostne úlohou a kompetenciou poslancov. V minulosti sme to tu mali také trochu pokrivené, keď si vedenie mesta tvrdošijne presadzovalo svoje požiadavky cez ústupky voči poslancom za hlasovanie. Dalo by sa to prirovnať k hľadaniu väčšiny na podporu v Národnej rade. Je to veľký omyl, nakoľko ako píšem vyššie, schválenie rozpočtu mesta je výsostnou kompetenciou poslancov a je len na dohode poslancov, aký bude finálny návrh.
Ako som napísal vyššie, primátor bez slova bod z rokovania stiahol a následne zverejnil na sociálnych sieťach tento status. Koľká to paralela s tým statusovaním vo veľkej politike. Nerozumiem však tomu, prečo si to nemôžeme vydiskutovať medzi sebou, ale takto:
K časovému hľadisku niet čo povedať, urobili sme za 3 dni maximum, čo bolo možné. O to zarážajúcejšie je, že do dnes (29.1.2023), 90 dní od volieb, vedenie mesta s poslancami rozpočet neprejednalo. To je vraj v poriadku. Ale poslanecká práca za 3 dni s výstupom, ktorý podporovala väčšina poslancov doručená otvorene všetkým je vraj problém.
A ďalej. „Návrh ekonomickej komisie totiž okrem iného obsahuje de facto zrušenie funkcie Dopravného podniku mesta Martin, ktorému navrhuje už aj tak nedostatočný rozpočet znížiť o 800 000 eur“.
Toto vyjadrenie je extrémne zavádzajúce a keby som nechcel byť korektný, označím ho za účelové klamstvo. V čase konania Ekonomickej komisie bola platná zmluva na 2,936 milióna EUR ročne. V upravenom rozpočte pre rok 2023 sme dali sumu 2,7 milióna EUR.
Porovnajme to s rokom 2022. Platná zmluva na 2,936 milióna EUR ročne, v schválenom rozpočte 2 milióny EUR.
Porovnávajme porovnateľné teda. V porovnaní s rozpočtom z roku 2022 bola rozpočtovaná suma Ekonomickou komisiou vyššia o 700 000 EUR.
Je pravdou, že v požiadavkách 2023 bola suma 3,5 milióna EUR, no v dôvodovej správe nenájdete ani čiarku k tomu, prečo by malo dôjsť k navýšeniu o zhruba 600 000 EUR, teda o ca. 20%! Kto z Vás by sa pod toto bez jedinej informácie podpísal? Ja teda nie.
Keby som mal parafrázovať stanovisko primátora, tak v roku 2022 sme pri prijímaní rozpočtu mesta pre rok 2022 išli de facto zrušiť funkciu Dopravného podniku mesta Martin, keďže sme mu narozpočtovali o 936 000 EUR menej ako mal v zmlouve, čiže len 2 milióny EUR?
Fakty sú také, že zvykovo je v Martine suma za stratu vo verejnom záujme vždy doplácaná z rezervného fondu. Ten vzniká prebytkami predošlého roka a tie sú známe vždy okolo Marca, Apríla nasledujúceho roka. Ostatne o tom svedčí aj dodatok č.1, ktorý podpísal primátor 23.12.2022 na pokrytie tejto sumy, teda 736 882,28 EUR.
A práve preto, aby sa toto už nedialo v tak obrovských sumách, sme sa snažili sumu priblížiť reálne platnej zmluve.
Nebudem nikdy hlasovať za rozpočet, kde budú takto nahádzané hausnumerá. A to, že to tak je v prípade sumy 3,5 milióna EUR pre DPMMT je nespochybniteľné. V prvej verzii, ktorú nám poslali bola suma 4 milióny EUR. V druhej 3,5 milióna a to aj primátor podpísal 23.12.2022. A tu sa pýtam poslancov a všetkých Martinčanov. Máte niekto prosím akúkoľvek informáciu prečo sa tu narába zo státisícami ako s prehadzovaním piesku na púšti? Videl niekto niekedy nejaké odôvodnenie nárastu ceny o ca. 20%? Chápem, inflácia, ceny pohonných hmôt, … nespadol som z višne. Ale chýbajú mi fakty – o koľko, kde, prečo, … Aké opatrenia sme prijali, aby nebola strata taká vysoká. Išlo o zlé rozhodnutie manažmentu? Nejde mesto financovať služby za iného partnera?, …
Za všetkým sú však informácie a len na základe tých sa musíme riadiť. Napríklad sa pozrime ako mesto VLASTNÉMU podniku platilo minulý rok. Posledná plná platná mesačná tranža podľa zmluvy vo výške 244 740,19 EUR pre DPMMT išla 2.8.2022. A toto je zaujímavé a verejnosti nedostupné prečo sme následne 4 mesiace neplatili vlastnej spoločnosti.
Prečo sme vlastný podnik nefinancovali podľa zmluvy, ale namiesto toho sme robili jarmoky? Vtedy neohrozoval vtedajší primátor fungovanie Dopravného podniku? Samozrejme, že áno. Ale blížili sa voľby a bolo potrebné robiť kampaň. Nech sa dopravný podnik financuje ako chce.
A k čomu to viedlo? DPMMT bol nútený si zobrať prekleňovací úver vo výške vyše 700 000 EUR, ktorý je splatný na jar 2023. A tu je pes zakopaný. Vie o tom niekto z poslaneckého zboru? Nevie, nakoľko informácie vtedy do zastupiteľstva napriek snahe neprúdili. Tak ako dnes.
Čiže vehementne odmietam rétoriku vedenia mesta a krikľúňov poslancov platiacich si na sociálnych sieťach inzerciu, že niekto tu ohrozuje DPMMT ako napríklad.
Kde boli vtedy, keď DPMMT nemalo na výplaty a muselo si brať úver, ktorého úroky zaplatí každý jeden Martinčan???
Ale späť k statusu p. primátora: „V prípade, že by sa tento návrh zmien schválil, mesto nebude schopné vybudovať infraštruktúru pre novú nemocnicu.“
Pri tomto tvrdení rozum zastáva. Aj preto som p. primátorovi poslal e-mail 11.1.2023, aby som zistil, čo tým myslel. Samozrejme ostal bez náznaku konkrétnej odpovede, čo vlastne bolo na návrhu zlé. Po prvé, mesto nemá s výstavbou nemocnice, ani jej infraštruktúry nič spoločné a po druhé, v rozpočte žiadna položka, ktorá by aspoň zďaleka išla okolo takéhoto tvrdenia nie je.
A ďalej: „A zabudol som ešte na jedno prekvapenie v návrhu – v rozpočte mesta sa síce škrtalo, ale ekonomická komisia navrhuje prideliť poslancom na fungovanie vo výboroch mestských častí a komisiách viac ako 400 000 eur.“
Veľmi dobre to naformulovali, tí, čo to spravujú. To o čom píše sú financie pre rozvoj mestských častí (lavičky, ihriská, …) a financovanie občianskych združení, či iných aktivít cez dotácie komisií. A výška je identická s rokom 2022. Zaujímavé, že vtedy to bolo v poriadku. Ale podsunúť to verejnosti, že ide o peniaze pre poslancov je také šibalské (aby som nebol príliš nekorektný).
No a predsa len ešte jedna pasáž: „Budeme si musieť opäť sadnúť za rokovací stôl a na rokovanie predložiť zodpovedný návrh rozpočtu, ktorý podporí, čo najviac poslancov. Verím, že dokážeme zahodiť osobné spory, uskromniť sa a nájsť riešenie, nie pre nás, ale pre Martinčanov.“
Tu vyjadrujem úplný súhlas, až na to, že sa akosi omylom dostalo do súvetia slovíčko „opäť“. Ako som napísal vyššie, za 90 dní sa nik s poslancami o rozpočte nebavil. Zvyšná časť je už dávno splnená. Upravený rozpočet mal podporu väčšiny poslancov a bol určený nie pre poslancov, ale pre to, aby sme mohli čerpať Eurofondy, plniť základné funkcie mesta, plne financovať školy a školské zariadenia, jednoducho, aby sme dokázali Martin posúvať. Nie som v osobných sporoch s nikým. Viem diskutovať s každým a to, že s niekým nechodím na pivo neznamená, že ako poslanec mám s ním nejaký spor. Zvolený som bol a rovnako ostatní poslanci a primátor, aby sme riešili mesto a nie seba. A preto nerozumiem tomuto „núdzovému režimu“, čo sa tu deje. Tak ako deň po voľbách a aj dnes som a kolegovia rovnako tu, aby sme spolupracovali. A ako hovoria múdri ľudia, na spoluprácu treba dve strany. Ak je jedna strana stola prázdna, je to také schizofrenické.
Aj preto som ponúkol priestor na diskusiu všetkým poslancom tento Piatok 27.1.2023. Mohli prísť argumentovať a diskutovať. Myslel som, že ich príde pár, no prišla polovica poslaneckého zboru. Diskusia bola veľmi dobrá, vo veľa bodoch kritická aj konštruktívna. A len takto sa rodia dobré riešenia. Škoda len, že akurát starí poslanci tomu neporozumeli a neprišli. Nie škoda pre mňa, ale škoda pre mesto. Hádam na budúce.
Na mojej strane boli vždy fakty. Fakty, ktoré viem podložiť zdokumentovať a sú nevyvrátiteľné. A preto sa možno boja so mnou diskutovať. Preto sú nútení si platiť sociálne siete a inzerciu v novinách, lebo proti faktom nemožno inak bojovať, len nepravdou, klamstvom, účelovým zavádzaním a vytváraním aury kritika. A preto každého jedného z nich vyzývam na verejnú debatu. K akejkoľvek téme. Smelo do toho. K OOCR, k rozpočtu, k rozvozu stravy, k hale, k Eurofondom, k zámenám pozemkov, k nefunkčnej Turiec a.s. … Všetko, čo píšem a hovorím je podložené a verejné. Nemám zášť voči nikomu a ničomu, chcem s kolegami len funkčné mesto pre ľudí. Teda pre všetkých ľudí, aby som bol korektný.
Niekedy sa pýtam, kde to žijem. Zlodeji kričia, chyťte zlodeja. Ľudia, ktorí nerozumejú rozdielu medzi cenou práce a čistou mzdou sa tasajú do role mudrcov. Ďalší sa raz hrajú s tlačítkom „Record“ inokedy s claimom „Rekord“.
A kde sme my? Normálny zamestnanci, slušný podnikatelia, ľudia, ktorí vidia potenciál mesta Martin a regiónu Turiec a chcú tu žiť a vychovávať svoje deti? Je nás drvivá väčšina, no nejako sme letargickí. Kvôli vláde, tejto alebo predošlej. Kvôli práci, rodine, času a stresu. Kvôli nemožnosti korektne filtrovať informácie, ktoré na nás padajú z každej strany.
V konečnom dôsledku viem, že Vám je celý rozpočet mesta na prdku. Viem, že chleba lacnejší nebude, aj keď dočítate tento dlhý blog. No potom sa nečudujme, že z Martina všetci utekajú. Že nemáme kde zaparkovať keď prídeme z práce. Že služby v meste idú od desiatich k piatim. Že mesto je také nejaké zašmodrchané.
Verím však, že nakoniec príde k momentu, kedy mnohí precitnú a zahodia nejaké pseudo anymozity a možno aj na to pivo raz pôjdeme. Len dovtedy by sme mali začať robiť veci pre mesto. Napríklad tým, že prídeme do práce a schválime rozpočet.
Na záver:
Každého, kto sa dočítal až sem, by som chcel poprosiť, aby mi poslal feedback do mailu na michal@uhercik.sk. Alebo mi kľudne volajte na 0903 697 628. Každý podnet, prípadná nepresnosť v texte tu alebo inde je pre mňa príležitosťou na zlepšenie. Zvlášť, ak máte pocit, že sa niekde mýlim, alebo som niečo opomenul. Len diskusiou nájdeme dobré riešenia pre Martin